söndag 25 september 2016

Igår lördag


Har man lovat... ja då har man lovat,
och det man har lovat, ja det håller man,
i alla fall gör jag det.

Jag lovade Elin att vi skulle göra ett besök på Hembygdsområdet under lördagen, 
då det var höstmarknad,
ja anledningen att Elin ville dit var faktiskt renar på besök,

Då J inte var speciellt intresserad tog vi min mor med oss.











Förutom renar som var dragplåstret så att säga... 
var det försäljning av diverse "lantbruksprodukter",
jag köpte en Avasjö "goding", en hemgjord korv Elin gillar,
min mor köpte både korv och getmesa,
men det fanns allt från fisk till råmjölk att köpa.


Vi var även in å tittade i ett av huset "Sörnoretgården",


 Ett tidsenligt bröllopspar från forntiden...

Elin kollar in en vävstol,

Innan vi lämnade Hembygdsområdet köpte Elin varma chips.


Jon Krista Jonsson med sin ren,
Elin & en klasskompis till henne,



Jon-Krista Jonsson är renskötaren som också blev eventarrangör. 



7 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

En lyckad dag! Så fina renarna var - har aldrig sett en levande ren tror jag, om det inte fanns på Kolmårdensdjurpark?? Men det var många år sedan jag var där. Ha en fin söndag! Kram

Ami sa...

Vilken mysig dag ni fick!
Och renar är verkligen vackra djur!
Kram och trevlig söndag

Ama de casa sa...

Såg himla trevligt ut, och renar som bonus - inte illa! :-)

BP sa...

Man ska hålla sina löften, helt klart! Å vilken fin utflykt det blev. Har nog aldrig sett en ren irl, vilket kanske inte är så konstigt när man bor i Stockholm. Däremot älskar jag renkött. Älskar bland annat torkat renkött. Det såldes säkert på din marknad kan jag tänka mig. Själv köpte jag faktiskt två bitar på Hötorgshallen under veckan. Gillar verkligen att "gnaga" på det salta köttet:-)

Therese sa...

Lät som en mysig dag! Vi hade bra start på helgen med kusin övernattning och sedan jakt (har älg men dåligt med kalv pga björnen 👿) men så kom kräkis på besök, sov noll i natt men idag har det varit bra som tur är. Dock först skola på tisdag så det blir VOB i morgon... Kram

znogge sa...

Har man lovar så har man;-) Här var det skördefest men jag var engagerad i annat. Kul att ni kom iväg!

Kram

Nilla sa...

Så mysigt. Kram