söndag, september 11, 2016

Clean food


Inbillningsfrisk,
Jo just det... jag är för tillfället... just nu, Inbillningsfrisk,

Efter en vecka då jag faktiskt tänkt efter och verkligen försökt så... 
ja det ger redan på kort sikt positivt resultat,

Jag har under juli/augusti fått eksem, allergiska utslag, det kliar, kliar verkligen...
orsak - ja det kan bero på min överkänslighet mot gluten... 
jag är ju icke glutenintolerant,
jag är bara typ överkänslig mot gluten,
- enligt läkare ska jag undvika gluten då jag känner att ett skov är på G, 
alltså innan jag mår för dåligt så ska jag hålla mig till glutenfritt - 
det är ju lätt att säga, svårare att veta när typ "glaset är fullt å rinner över".

Men utslagen kan oxå eventuellt bero på överkänslighet/allergi mot vete,
eller så kan det helt enkelt bero på stress...

Men det är ju bara å smörja med hydrokortison å se om eksemen,
de kliande utslagen bl a på hand och ansikte, försvinner,
om inte annat så ska det ju klia mindre om jag smörjer med kortison. 





Nu känns det ju lite som fel ände att försöka bota något,
så sedan i måndags äter jag enbart glutenfritt,
jag undviker kolhydrater, socker och tillsatser,
försöker äta så ren mat som möjligt,




 Visst det är ju inte alltför lätt,
det är ju dåligt med "snabbmat" som inte består av diverse tillsatser,
så igår då Elin & J festade (?) på "korvkioskmat", 
så blev ju jag tvungen att själv laga till nån middagsmat till mig själv,
eftersom jag själv valt och bestämt att försöka,
jag har tänkt ge detta projekt minst fyra veckor,
och då det faktiskt blivit visst positivt resultat på mina utslag,
så YES jag väljer att fortsätta min väg, mitt val,

Jag har fortfarande eksem/utslag på min hand, men det ser "bättre ut",
det kliar mindre och jag ser en viss förbättring,
både J & min mor ser skillnaden,
i ansiktet så har det mesta börjat blekna bort,
utslagen vid ögonen kliar inte längre,

Som en extra bonus så har jag mindre kroppslig värk,
jag har senaste dagarna kunnat minska ner på mitt intag av Citodon & Alvedon,
jag mår väl inte kanske så jäkla bra, men det är bättre,
jag har på en skala mellan 1 - 10,  vanligtvis legat någonstans runt 7 - 9,
de senaste dagarna har jag legat på omkring 5, 
ibland ungefär 4 och ibland 6, lite beroende på vad jag gör.

Min mage har de senaste tre dygnen faktiskt varit mindre bråkig,
mindre orolig å jag har haft mindre ont,
dock har jag fortfarande ett illamående som kommer å går,
men i stort är mitt mående bättre,


Ni som hängt med ett tag vet att jag även tidigare försökt ändra kosten,
det har gått en tid, några veckor, kanske en månad, kanske t o m två månader,
men sen så trillar jag tillbaka ner i träsket igen,
motivationen uteblir, vilket är lätt då jag hamnar i ett sämre skov,
då känns ju det mesta så jäkla besvärligt,
varför kämpa typ då jag ändå mår skit?

Men, nu kanske... för femtioelfte gången,
eftersom dessa utslag gör att jag ogillar vara bland folk,
påverkar min sociala aktivitet,
känns inte kul då jag ser ut som om jag har röda hund, fått spetälska/Lepra,
så YES jag försöker, försöker, försöker...

Nu hoppas jag ju att mina förändrade kostvanor även ska förbättra min sömn.








9 kommentarer:

Ama de casa sa...

Duktigt av dig att försöka! Kosten kan verkligen påverka vårt mående mycket, men det är inte helt lätt att motstå alla frestelser. Men när du nu märker att det blir så mycket bättre, så blir det ju enklare trots allt.

"LillaSyster" sa...

Att lägga om kosten till helt nya vanor är inte lätt. Men kämpa på, det går! Kram

BP sa...

Tycker du gör det enda rätta. Å eftersom du ser en nästen omedelbar positiv effekt så tycker jag att det nästan är givet att du fortsätter på den inslagna linjen. Du är närmast dig själv om man säger så.

Om du tycker det är jobbigt att laga två olika sorters mat, så är det ju ingen dum idé att låta hela familjen gå över till glutenfritt. De märker nog ingen skillnad ändå. Då mår ni kanske allihopa bättre, speciellt du!

Annie sa...

Bra gjort av dig att ändra kosten! :)
Det är inte lätt, ändrade själv min kost i våras då jag hade så grymt jobbigt med min mage ..

Också mindre kolhydrater, mindre socker, mejerier m.m.
Och magen blev bättre men märkte ingen direkt skillnad på värken.

Kämpa på :)duktig du är!

Sv: Ja verkligen!

Kram

znogge sa...

Jag tror bara att du bytte upp dig! Korvkioskmat är mest fett och onyttigt så det var klokt att du höll dig till din plan. Speciellt när du ser en positiv effekt. Men visst helt lätt är det inte att ändra kosten...

Lycka till och hoppas att effekten håller i sig!

deninrekampen sa...

Sv: Tack! :) Så sant så, känns så skönt med er läsare, ni peppar mig så!! Ser att många av dem jag skriver med, kommenterar hos varandra, vi blir väl snart en liten familj ;)

Hur har helgen varit?

Håller tummarna angående eksemen och så! Kram

Freja sa...

Heja dig! Min mage har blivit mycket bättre sen jag slutade med kött och bara äter vegetariskt. Men utslag i ansikte och på armar får jag fortfarande, det ska tydligen vara solallergi enligt en hudläkare som tittade i knappt en halv minut...

Nilla sa...

Hoppas att du orkar hålla ut med koständringen den här gången. Är ju jobbigt när man måste fixa olika middagar. Kram

Ina sa...

Men YES vad härligt. Såg en mkt positiv rubrik som var nyare än detta inlägg så går direkt dit och checkar hur det gått ❤️