måndag 19 september 2016

Clean food - efter 14 dagar


Å Yes... jag är fortfarande inbillningsfrisk.

Jag har fortsatt på den Clean food vägen jag slog in på för drygt två veckor sedan,
det är inte en helt enkel väg... 
ibland dyker det upp frestelser, men i det stora hela så har jag klarat mig okey.





Fortfarande har jag dock vissa eksem/allergiska utslag kvar,
jag smörjer nu med aloe vera,
jag tror - inbillar - mig att det är bättre än hydrokortison.
Jag har de flesta utslagen på höger arm av någon outgrundlig anledning.

Aloe Vera Gel, Kroppsvård & Skönhet - Avivir 

Min mage har skött sig otroligt bra senaste veckan,
för ovanlighetens skull har jag nästan icke haft några besvär alls.

Min värk fortsätter att hålla sig på acceptabel nivå,
jag har ont, värst är det i handleder, armbågar, höfter, ben och fötter,
men jag har trots allt något mindre värk nu... 
på en skala från 1 till 10 ligger jag vanligtvis på en 4, ibland 5.

Jag har faktiskt kunnat dra ner på mina värktabletter,
jag klarar mig flera timmar utan Citodon jämfört med tidigare,
jag tar oftast bara värktablett innan läggdags numera,
jag behöver inte stoppa i mig Citodon för att överleva eftermiddagen.

Bildresultat för citodon 

En annan kul grej som är en biverkan på mitt nya clean food tänk är viktnedgång,
det tycker jag faktiskt är en ytterligare positiv grej,
att utan att ens tänka på att försöka gå ner i vikt, 
så blev det en följdverkan då jag lade om kosten. 

Under dessa två veckor har jag minskat 3 1/2 kilo,
och jag har ju inte direkt kämpat för denna viktnedgång,
och jag har aldrig varit hungrig.





Nyfiken på vad jag äter?

Jaa, igår söndag åt Elin & J tacos, det traditionella,
jag åt köttfärsgratäng,
- köttfärs, zucchini, röd lök, gul paprika,  creme fraiche och riven ost,
jalapeño, gurka och melon som tilltugg...

Väldigt gott om jag får säga det själv. 

Ingen risk att jag svälter, även om jag nu tänker efter och försöker äta bättre.


Vad är ”clean eating”?

Kanske bra att påpeka att enligt mig är clean food inte någon sorts diet,
utan ett sätt att må bättre, typ en form av en livsstil.
Inga näringsämnesgrupper är förbjudna, 
men man eftersträvar att äta livsmedel i sin ”renaste” form. 
Det vill säga att välja en färsk majskolv framför en tallrik cornflakes, 
 eller en färsk tomat framför ketchup.

Jag väljer i första hand bort gluten och socker,
- inte det allra lättaste då både gluten & socker finns i mycket "färdig mat"-
men då jag väljer clean eating så får jag laga det mesta maten själv,
det finns få genvägar, all mat bör tillagas från grunden.

Jag väljer dessutom att minska på kolhydrater,
lite LCHF tänk kanske... har ju tidigare ätit LCHF under vissa perioder,

Vad man bör äta mer av/Rena råvaror

Jag äter mer protein än kolhydrater,
  • ägg
  • grönsaker, lite frukt & bär
  • kött
  • fisk
  • helfeta mejeriprodukter, dricker dock icke mjölk
  • kokosmjölk
  • olivolja
De gånger jag äter bröd väljer jag så klart glutenfritt,
jag äter nån gång ris, risnudlar/glasnudlar,

Jag fokuserar på de livsmedel jag mår bra av, jag väljer själv vad som jag anser är bäst.

Eftersom Clean food INTE är en diet, utan mitt sätt att må bättre,
ska jag förhoppningsvis klara av att fortsätta  med detta och få ett friskare liv,
men förändring tar tid, att bryta en livslång vana är inte lätt,
men jag försöker... å jag är både envis å tjurig, så jag ska fixa detta.

Om jag råkar ta ett snedsteg är inte allt förstört,
att ibland unna sig något extra är sunt.

När min mor bjuder oss på mat så väljer jag vad jag vill äta av det hon tillagat,
ingen mat är direkt förbjuden så länge det sker under kontrollerad form.

Typ, man kan äta allt... men inte jämt.



9 kommentarer:

znogge sa...

Så härligt att du har hittat en kost som passar dig bra. Viktnedgång på köpet är verkligen inte det sämsta :D Gårdagens middag lät verkligen god...

Kram

Ami sa...

Så roligt att du känner dig bättre och att det fungerar :)
Kram

Ama de casa sa...

Skönt att det fungerar! Och att det dessutom blir en bonusnedgång gör ju inte saken sämre :-)

"LillaSyster" sa...

Och alla dina promenader gör nog att du slipper en hel del värk och värktabletter! Vad glad jag blir då jag läser ditt inlägg - himla bra gjort. Att bryta gamla invanda mönster är inte lätt. Envishet kommer man väldigt långt på och sunt förnuft det måste också råda! Ha det bäst och tuffa på framåt på den nya vägen =) Kram

ullie sa...

Men guuud så duktig du är . tänker när barnen blir större men tja vi får se nu ingen som hslt ork men va kul med vikten oxå o att du mår bättre.

ja jobbar lång helg nu som ja hade det är fred tom månd slutar 13 idag men nu tisd i morg ledig o börjar kl 13-21 på onsdag så typ 1.5 dag ledigt sen ledig nästa helg . men ja du vill oxå bli av me delad för enligt allt ska de bort men typ vi kommer få välja på det eller ha fem veckors schema o då blir det jobb varannan helg i stället som nu var tredje suck vi får se

oj snurrigt med Tack goa för du kikar in o skriver <3 kram

ullie sa...

ja igen he he

ja glömde ju säga .. alltså självklart får du göra va du vill för "härm grej 2 att göra en dag det gjorde ju ja =) <3 kramiz igen

deninrekampen sa...

Sv: Ja det är verkligen bra att man gör sina listor varje vecka, jag har börjat skriva dem i min kalender nu, för att lättare se vad som hänt under veckan. Det ger en bra överblick hur måeendet varit och vad man gjort :)

Grattis till viktnedgången, förstod det som att du ville ner i vikt? Och bra att du slipper ta så mycket smärtstillande, håller tummarna att värken sakta ger med sig för dig!! :)

Jag och sambon borde ha mer egentid, då vi inte har några barn haha. Men blir lätt att vi sitter vid varsin dator när han kommer hem från jobbet MEN vi pratar typ hela tiden, eller mest jag kanske (A)

Ha en bra måndags kväll och var rädd om dig! Kram

BP sa...

Säger bara en win-win situation! Å även om du "bara tror" på/inbillar dig positiva förändringar så är hälften vunnit ändå! Du mår bättre, har mindre värk och är gladare. Som sagt - win-win:-)

Therese sa...

Hejja dig! Bra jobbat 👍🏻 måste ta tag i mitt lite allt för guldkantade liv nu... Men jag är en liten frossare i godsaker så det är svårt 😜 Kram