måndag 12 september 2016

Är Åsele Kommunpolitiker dumma?


Ibland undrar jag om just våra folkvalda Kommunpolitiker är helt dumma i hela huvudet,
eller är de rent ut sagt bara dumma...
jag läste Kommunstyrelsens Allmänna utskotts protokoll,
en rättighet man har som kommunmedborgare,

Kan ju bara säga, Hur jäkla dum får man vara?


Det finns ett politiker förslag att avgiftsbelägga användandet av elljusspåret,

I Åsele centrum, nära kommunförrådet finns ett elljus- och motionsspår. 
På vintern är spåren preparerade både för klassisk åkning och fristil. 
På sommaren kan man gå, lunka eller springa.
Vid skidstadion finns en skidstuga. 
Spårbeskrivning: 500 m, 1,5 km, 2,5 km (belysning), 5 km (belysning) och 10 km.

 Som Ni alla typ vet använder jag elljusspåret dagligen,
för mig som har elljusspåret som granne,
spåret går jämte vår tomtgräns,
är det ju självklart att jag förlägger mestadels mina promenader där,

Skolan utnyttjar elljusspåret främst vintertid vid skidåkning,
 nu när Elin har Elevens Val = Idrott så går klassen en promenad längst elljusspåret,

ÅIK - ortens idrottsklubb har nu en aktivitet för att få fler Åsele-bor att röra sig,
öka nyttjandet av elljusspåret även under barmarkstid,



Jag undrar hur nu dessa folkvalda politiker i kommunen tänker,
jaa det är nästan så att jag funderar om de tänker...

För det första, på vilket vis ska kommunen ta ut en avgift för användandet av elljusspåret 
och vad skulle en promenad, löptur/skidtur kosta?

För det andra, ska det anställas nån sorts vakt 
och blir det stängsel runt hela elljusspåret så ingen kan smita in bakvägen?

Rent logiskt bör det bli väldigt dyrt med stängsel och att anställa en person som ska ta betalt,
och jag tror att skulle det kosta att använda elljusspåret... 
skulle folk helt enkelt icke förlägga sina motionsrundor där,

Dessutom har jag för mig att skötseln av elljusspåret till stor del sköts av idella krafter 
och att vi via kommunalskatt redan betalar för användningen av elljusspåret.

Å var det inte så att det är bra att befolkningen motionerar,
har för mig att kommunen kör viss friskvårdssatsning för sina anställda.

6 kommentarer:

znoggge sa...

Men det verkar ju helt rubbat! Så kan det väl inte få gå till. Fast när det gäller politiker är jag inte förvånad tyvärr...

Kram

Ami sa...

Men det verkar ju inte klokt???
Kram

"LillaSyster" sa...

Vet att något elljusspår tar ut en avgift då man ska åka skidor och det löser man genom en helt vanlig parkeringsautomat. Du har med dig lappen om det skulle vara någon kontroll, minns inte vad det kostar kanske typ 10kr för tre timmars skidåkning. Men det är pengar som går till att göra spår då - om vi nu har snö. Annars kostar det inget att nyttja spåren. Jag bor också granne med ett spår och det sköter någon fotbollsklubb med ideella krafter dvs gratis att nyttja!
Ha en fin eftermiddag - här är soligt och varmt så på med shortsen igen! Kram

Ama de casa sa...

Men fy vilken idiotisk idé! Folk borde snarare få betalt för att dom använder spåret, bra för folkhälsan och minskade kostnader för sjukvården.

BP sa...

Vilket sjukt förslag! Det har jag då aldrig sett eller hört! Löjligt är ju bara förnamnet. Vi har många elspår här, men hittills har ingen idiot kommit på tanken att ta betalt för användningan av dom. Hoppas att de inte läser din blogg;-)

Therese sa...

Av bilden att döma så ser skylten mer ut som en tävling för att få folk stt stämpla och vinna något? Vet att detta initiativ funnits i hoting bla för att få ut fler i spåren... För varje promenad fick man en "lott" och kunde vinna något.