måndag 4 juli 2016

Blir så less - så jäkla galet


Googlar en av min fars femtioelva mediciner,
hittar detta...

Till följd av dess biverkningar är det i dag ett förlegat preparat akademiskt då det finns nyare mediciner med mindre biverkningar och med vetenskaplig evidens som påvisar liknande behandlingsresultat.
 Kontraindikationer är bland annat parkinsonism och okompenserad hjärtsvikt.
 Andra vanligt förekommande biverkningar visar sig i form av depression och insomni.
Sedan när jag läser om preparatets biverkningar så stämmer det ruskigt bra in på min fars sämre mående... 
  • irritation, svårigheter att somna 
  •   rastlöshet, onormalt stor salivavsöndring, darrningar
  •  ökad salivproduktion och/eller dreglande, 
  •  sömnighet eller mindre alert,
  •  muntorrhet, onormalt stor salivavsöndring, illamående,
  •  oförmåga att urinera
  •  snabb puls, hjärtklappning
  •  ansträngd andhämtning, andnöd
  •  gångstörning, förhöjd kroppstemperatur,
  •  Påverkan på hjärtats rytm som t.ex. visar sig som oregelbunden hjärtverksamhet, EKG-förändringar eller hjärtstillestånd.
  •  kramp i luftrörens muskulatur vilket kan öka mängden slem och ger andningssvårigheter 


 Det verkar ju helt jäkla galet... känns som om läkarna gjort en miss,
Hur som haver så har jag ringt Sjukstugan och förhoppningsvis får jag tag på en vettig läkare trots semestertid och stafettläkare, någon ska i alla fall ringa upp... medicinen bör ju fasas ut och antingen bytas till någon annan utan dessa biverkningar eller helt tas bort. 


uppdatering,
9.45 skulle Sjukstugan ringa upp mig... nu är klockan 10.08 å ingen har ringt,
anledning till att jag googlade på medicinen var att det står att den ska trappas ned/avslutas,
vilket även läkaren sa 30/5 då hon pratade om återbesök,
nu är det typ medicin kvar som räcker ca 12 dagar men inget återbesök är planerat å ingen har kontaktat min far (eller mig) angående någon nedtrappning,
om långvarigt bruk är skadligt,
borde det ligga i läkarens intresse att se till att patienten inte blir sämre än nödvändigt,

uppdatering,
fortfarande har ingen ringt från Sjukstugan å klockan är strax 11,
himla dåligt gjort... även om de har lite personal å mycket jobb bör de hålla tider,
 

5 kommentarer:

Lovisa sa...

Men åh, hoppas att de ringer så att det blir löst! Det där låter ju inte bra.

Ami sa...

Hoppas verkligen de ringer så ni får klarhet i detta!
Kram

Nilla sa...

Men jösses, låter inget bra med den medicinen och uselt att de inte hör av sig. Kram

Annie sa...

Men vad jobbigt! :(
Hoppas dem ringer upp fort!
Så drygt att gå och vänta på såna samtal.

Sv: Vad kul! då ska jag leta upp dig ;)
Jag heter lifebyannie.sweden :)

Ama de casa sa...

Hoppas du har fått klarhet nu i alla fall, medicinen låter ju inget vidare...
Kram