tisdag, juni 30, 2015

Status: Värk


Ända sedan Elin föddes har jag haft problem med en stel, öm och tidvis värkande vänster höft,
dessutom fick jag "en släng av ryggskott" så klart på vänster sida av ryggen typ när Elin var omkring 1 år, detta har spökat till å från under de senaste 8 - 9 åren.

När jag var till Osteopaten första gången april 2014 å hon undersökte mig, 
hade jag glömt bort min vänstra höft... något jag levt med sedan våren 2006 blir ju helt naturligt till slut och jag tänkte inte på detta då jag skulle berätta min sjukdomshistoria/problematik.
Under undersökningen så påpekar Osteopaten att min vänstra höft är stel och inte fungerar optimalt,
hon frågar om jag haft så jämt från födseln/uppväxten eller om det är något som tillkommit under årens lopp, när jag sa att det blivit under sista delen av graviditeten å att jag även varit till sjukgymnast, men aldrig fått nån hjälp.

Hur som haver... förra gången (andra behandlingen 2015) jag var till Osteopaten hade min höft bråkat en hel del så jag bad henne göra något... (då jag var till Osteopaten december 2014 lyckades hon få bort viss värk och höften ömmade mindre) så blev det oxå då vid detta andra behandlingstillfälle,
nu när jag var till Osteopaten för typ en vecka sedan skulle hon även ge höften en behandling,
inte på samma sätt som tidigare utan någon mer "djupverkande".

Tyvärr har det blivit sämre,
jag har mer värk och höften känns både stelare och ömmare än innan behandlingen.
Dessutom har jag fått känning av ischias, en helt ny åkomma,
Jag tror att när hon klämde å tryckte vid (vad jag tror, kändes så) svanskota (?) nedre del av ländrygg mot höften så blev något i kläm.

Så just nu har jag väldans ont i vänster höft och i benet ända ner till foten,
jag har dessutom ont i mitt "ryggskott" vilket jag tror delvis beror på min onda höft,
en slags kedjereaktion.

Nu är ju rådet, både från läkare, sjukgymnast och Osteopaten att jag ska röra på mig så jag försöker,
jag försöker, jag har liksom inget annat alternativ.

12 kommentarer:

Therese sa...

Ja jag var rejält öm i rygg och ben i går, en månad utan motion tog ut sin rätt så jag masade mig ut i duggregnet med grannen, tog emot rejält, å ont hade jag då jag kom hem, men på ett "bättre sätt" så i dag ska jagockså försöka ta mig ut, för min kropp bråkar mer om jag inget gör än när jag håller igång, men vet att jag kommer må f-n innan jag är igång igen... Hoppas du orkar ta dig ut, du har ju så många mer parametrar och komplicerad sjukdomsbild i jämförelse med mig <3 KRAM

Therese sa...

Å lugg, det blir jag med sugen på med jämna mellanrum, men nja, får se vad det blir, ska kanske göra något drastiskt med håret i morgon... får se. KRAM!

Therese sa...

Var till v-mina en snabbis i morse då opt öppnade, så näsa vecka bör Bogge ha glasögon igen, nu får han vara utan då vi inga extra har... Hjälm ska också köpas ny, men får se när, den nuvarande får hänga med tills jag tar mig iväg då den inte tagit smällen utan åt upp, därav skadan på glasögonen :-/

znogge sa...

Ischias är enormt smärtsamt så jag hoppas verkligen att värken lägger sig. Jag hade problem i samband med en graviditet och det var så jobbigt men tack och lov övergående. Hoppas verkligen att höften och värken blir bättre.

Kram

Life of Johanna sa...

Kan det vara så det blir sämre innan det blir bättre? Så är det ju ibland med vissa behandlingar om hon nu gjorde något annat nu? Ah jag vet inte, kan inte sånt. Vet ju när jag fått kortisonsprutor för knäet har det blivit värre ett par dagar för sakta bli helt bra! :) Inte alls samma sak, men tänkte det kunde vara så :)

Vi har haft trevligt på BVC träffarna, men ingen som direkt verkar vilja umgås utanför. Och Erik är ju hemma hela sommaren, så vi har det mysigt, men jag har inte fått utlopp med bråka med buskar och så som jag fått innan nu när det varit köksrenovering och jag haft hand om Hugo medan erik rivit, gjort el och så :) Så det ordnar nog upp sig nu. och om någon månad börjar lille mannen krypa och då kommer jag sannerligen inte vara uttråkad :P

"LillaSyster" sa...

Rör på dig och stretcha sätesmuskeln, höftböjaren och framsida lår! Flera gånger om dagen!! Håll varje stretch 15-20 sekunder
(Musten var köpt)

ullie sa...

usch gumman fy så jobbigt . det tar all energi att ha ont . vet hur det är. spökar på min fog sen barnen oxå vid ländryggen det är jätte jobbigt. Hopppas att du kryar på dej o det blir bättre. Försöka röra på sej .. ja det gör man imen inte så lätt då man har ont hela tiden kramar

Ami sa...

Men usch, så jobbigt för dig! Jag hade också känning av det när jag väntade Max, men det gick tillbaks som tur var. Hoppas, hoppas att detta också gör det på dig!
Kram och krya på dig!

Ama de casa sa...

Jag led av ischiasbesvär under ett drygt år då när jag var 27 år gammal. Det hände något under en hoppträning (till häst). Märkte inte att något hände, men det måste det ha gjort för när jag satt upp hade jag inte ont någonstans, och när jag klev av kunde jag knappt gå.

Gick hos sjukgymnast under ett års tid, men det som gjorde att värken försvann var en kur med antiinflammatoriska piller. Efter ett och ett halvt års stor smärta försvann värken på ett par dagar och har sen aldrig kommit tillbaka (peppar, peppar!).

Ama de casa sa...

Hoppas att nåt liknande scenario kan inträffa för dig!
Kram

Vanessa Andersson sa...

åh så tråkigt :( / vanessaandersson.se

Nilla sa...

Men fy så jobbigt, hoppas det är något tillfälligt innan det blir bättre. Kram <3